حوزه مقاومت بسیج عاشورا شهرستان بهشهر

حوزه مقاومت بسیج عاشورا شهرستان بهشهر

چرا روزه بگیریم

يكشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۰۴:۵۷ ب.ظ

مجله نگار قلم مسیرا؛ شاید این سوال برای برخی از ما پیش آمده باشد که چرا در طول روز گشنگی (روزه) بکشیم! شاید برخی از ما نیز بدون این که دراین باره تفکری داشته باشند روزه بگیرند؛اما بهتر است که دلایل آن را بدانیم وهرگز کاری را ندانسته انجام ندهیم!

 http://masira.ir/uploads/posts/2015-06/1434274467_ramazan.jpg

خوب حال واقعا چرا روزه بگیریم؟ آیا دلیلی برای آن بوده است؟ یا این که خداوند (العیاذ باالله) علاقه به آزار بندگان خویش دارد؟ قصد نداریم دوباره مسائل کلیشه ای را تکرار کنیم بلکه این بار پاسخی کوبنده را از سه مبحث پزشکی،روایات و عقلانی می طلبیم؛پس در ادامه همراه مسیرا باشد.


 منبع: http://masira.ir


از نظر عقلانی و روایات؛

 

از نظر عقلانی و به تفکر عامه مردم روزه گرفتن جز این که گشنگی را تحمل کنیم هیچ بار دیگری به همراه خود ندارد ولی با اندکی تفکر باید دانست که روزه را که برما واجب کرده است (با توجه به دیل اسلام ) خوب خداوند حکیم که هیچ کار بیهوده ای براو روا نیست؛پس این تفکر از این لحاظ غلط است که روزه کاری بیهوده است!

حال شاید فردی به این موضوع نیز شک داشته باشد که خداوند در چه زمانی روزه را واجب کرده و چه سندی موجود است؟ برای پاسخ به سوره آل عمران آیه 183/184/187 و سوره توبه ایه 112 و سوره مجادله آیه 4 وسوره مائده آیه 89 و... مراجعه کنید.

 

روزه حتی در ادیان پیش از اسلام نیز وجود داشته با استناد به قرآن با صراحت وجود این فریضه الهی را در ادیان دیگر بیان می کند. و براى پیشینیان نیز واجب بوده است و هم اکنون در کتب عهد عتیق و جدید مطالبى مربوط به روزه وجود دارد؛ اینک چند فراز از آنها:
1- در تمام اوقات در میان هر طایفه و هر ملّت در موقع ورود اندوه و زحمت غیر مترقّبه روزه معمول بوده است. (پولس، 3:5)
2- حضرت موسى چهل روز روزه گرفت. (سفر تثنیه، 9:9)
3- قوم یهود در موقعى که فرصت یافته مى خواستند اظهار خضوع نمایند روزه مى داشتند تا به وسیله آن رضاى حق را تحصیل نمایند. (سفر داوران 20:26)
4- حضرت مسیح به شاگردانش دستور داد که پس از فوت او روزه خواهند داشت. (انجیل لوقا، 5:34)

(نکته: اگر نیز اسلان ندارید باید جستجویی در باره اسلام کنید)

 

از نظر پزشکی؛

 

خوب از نظر پزشکی نیز فوائد فروانی دارد اما این بار از زبان برخی پزشکان غیر مسلمان می گوییم.

1. دکتر ژان فرموزان: در آغاز روزه داری، زبان باردار است، عرق بدن زیاد می شود، دهان بو می گیرد، گاه آب بینی را می افتد و همه، علامت شستشوی کامل بدن است. پس از سه، چهار روز، بو برطرف می شود، اسیداُوریک ادرار کاسته می شود و شخص احساس سبکی و خوشی خارق العاده ای می کند و در این حال اعضا هم استراحتی دارند.

 

2.دکتر کارلو: روزه ای که اسلام واجب کرده، بزرگترین ضامن سلامتی بدن است.

 

3.دکتر کودل پا فرانسوی: 5/4 بیماری ها از تخمیر غذا در روزه ها است که همه با روزه اصلاح می گردد

 

4.دکتر پاک نژاد: در ظرف مدت یک ماه روزه داری، آدمی دارنده یک بدن تازه تعمیر شده و آزاد گردیده و از قید و بند سموم رها شده است.

 

پس روزه عملی بیهوده نیست!

  • سربازِ گمنام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی