حوزه مقاومت بسیج عاشورا شهرستان بهشهر

حوزه مقاومت بسیج عاشورا شهرستان بهشهر

۲۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۱ ثبت شده است

بیانات مقام معظم رهبری در خصوص موضوع عملیات روانی

 حقیقت و اهمیت عملیات روانی

:: من برنامه های استکبار جهانی علیه ملت ایران را در سه جمله خلاصه می کنم اول: جنگ روانی، دوم جنگ اقتصادی و سوم: مقابله با پیشرفت و اقتدار علمی. دشمنی های استکبار با ملت ما در این سه قلم عمده خلاصه می شود. البته اینها را باید دستگاه های تبلیغاتی و رسانه ها و شخصیت های سیاسی بیشتر برای مردم توضیح بدهند. من اجمالاً سرفصل و خلاصه ای از مطالب را به شما عرض می کنم

از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی (۱/۱/۱۳۸۶)

:: ما با یک تهاجم و جنگ حقیقی و سازمان یافته مواجه هستیم که از راه های مختلف و بسیار هنرمندانه به اجرا گذاشته شده است و کسانی که نسبت به مسائل فرهنگی حساسیت داشته باشند، متوجه مسأله تهاجم فرهنگی خواهند شد و نشانه های بارز و بی شماری را در این زمینه مشاهده خواهند کرد، بنابراین کار فرهنگی در ایران اسلامی مسأله ای است که نمی توان لحظه ای از آن غفلت کرد.

از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی

:: همه جنگ، داخل جبهه ها نیست، بسیاری از مسائل جنگ، داخل خانه هاست؛ در راه‏هاست؛ داخل دل هاست؛ در مجموعه های تصمیم گیری است؛ در مجامع بین المللی است.

از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مدیران و هنرمندان دفاع مقدس (۶/۷/۱۳۷۹)

:: مقابله آمریکا با جمهوری اسلامی ایران عملاً در استمرار جنگ روانی با نظام و ملت ایران، معنا پیدا می کند و جنگ روانی هم نیاز به بهانه دارد.

از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای خبرگان رهبری (۱۸/۱۲/۱۳۸۴)

:: فشارهای آنها نتوانسته است ملت ایران را تضعیف کند یا به عقب نشینی وادار کند؛ نه تحریم اقتصادی شان، نه تهدی نظامی شان، نه فشار سیاسی شان، نه جنگ روانی شان. امروز ما از پانزده

  • سربازِ گمنام

استفاده برای کاربران محترم آزاد میباشد.فقط با ذکر صلوات برای تعجیل در فرج امام زمان(عج) و سلامتی رهبر انقلاب حضرت امام خامنه ای (رضی) 

 

  • سربازِ گمنام

دولت و مردم این منطقه را آبادتر از گذشته می‌سازند .

حضور سردار نقدی در نماز عید فطر روستای زلزله زده صومعه دل

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به وقوع زلزله در استان آذربایجان شرقی و جانباختن تعدادی از هموطنانمان گفت: مردم آذربایجان در این  امتحان الهی نیز همچون انقلاب اسلامی و دفاع    مقدس سربلند بیرون آمدند.

 به گزارش خبرگزاری حوزه ۰۱، سردار محمد رضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در مراسم نماز عید سعید فطر در روستای «صومعه دل» از توابع شهرستان ورزقان آذربایجان شرقی گفت: خداوند متعال ما را به انحای گوناگون نظیر گرسنگی، تشنگی و از دست دادن اموال و جان ها و ... آزمایش می کند که در صورت صبر و مقاومت، بهشت الهی نصیب ما خواهد شد.

وی با اشاره به زلزله اخیر و جان باختن تعدادی از هموطنان‌مان در آذربایجان شرقی تصریح کرد: مردم غیرتمند آذربایجان در این آزمایش نیز همچون امتحانات دیگر سربلند بیرون آمدند.

سردار نقدی به تدیّن و ایمان مردمان این سرزمین اشاره و بیان کرد: از جمله سربلندی های مردم این مناطق ادای نماز اول وقتِ ساعتی پس از حادثه زلزله و روزه داری در بحبوحه آوار برداری می باشد، که باید به این غیرت درود فرستاد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: صبر و استقامت مردم آذربایجان در دوران پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و سایر توطئه ها و فتنه ها موجب جلب عنایات الهی گردیده است.

وی خدمات نظام اسلامی را یادآور شد و افزود: اگر در سالهای اول انقلاب چنین زلزله‌ای اتفاق می‌افتاد، حداقل ده هزار کشته می دادیم اما توجه به روستا و مقاوم سازی، تعداد کشته‌ها را به حداقل ممکن رساند که امید است در سازندگی جدیدمان حداکثر مسائل ایمنی را رعایت کنیم.

سردار نقدی با اشاره به سفر تاریخی امام خامنه ای به مناطق زلزله زده خاطر نشان کرد : رابطه معنوی و سرشار از محبت و صمیمیّت امت و ولایت موجب شد که ولیّ امرمان روزه خود را شکسته تا برای دلجویی به دیدار مردم ولایت مدار آذربایجان بیایند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین به سابقه کار و تلاش مردمان آذربایجان شرقی اشاره کرده و بیان کرد: بایستی دولت و مردم با کمک یکدیگر این منطقه را آبادتر از گذشته بسازند.

وی در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به خدمات بسیجیان گفت: حضور بسیجیان در همان ساعات اولیه در آوار برداری، رسیدگی به مجروحان، امداد رسانی و تهیه آذوقه مورد نیاز مردم ما را سربلند کرد؛ اگرچه حضور بی نظیر بسیجیان طبیعی بوده و جای هیچگونه تعجبی ندارد چرا که بسیج یعنی مردم، بنابراین بسیج نزدیک‌ترین واحد به مردم می باشد.

 همچنین سردار نقدی به همراه سردار پورجمشیدیان فرمانده سپاه استان آذربایجان شرقی از تعدادی از روستاهای بخش های ورزقان بازدید و از نزدیک با روستاییان صحبت کردند.

  • سربازِ گمنام

 

  • سربازِ گمنام

اقتدار همه جامعه مردم غیور و قدرتمند شهرستان بهشهر که برای میهن خویش به امام و رهبری لبیک گفتند و به خیابان ها آمدنند و شعار مرگ بر اسرائیل سردادند تا بتوانند از کشورشان دفاع کنند.

واحد فرهنگی حوزه مقاومت بسیج ۰۱ عاشورا

  • سربازِ گمنام

 

  • سربازِ گمنام
آزادسازی خرمشهر به روایت سردار فضلی
 والله خرمشهر را خدا آزاد کرد / رمل‏ها جلوی ما را نگرفت

 

با رسیدن به روزهای خون و آتش و حماسه، یادآوری رشادت‏های دلیر مردان و شیر زنان این مرز و بوم اسلامی که اجازه تبدیل این دیار به کُنام پلنگان و شیران را ندادند، بر همه فرض و واجب است.واکاوی وقایع سه دهه پیش از این و بیان چند باره آن حوادث شگرف و گاه افسانه‏گونه هشت سال دفاع مقدس می‏تواند به حقانیت دلاور مردانی دلالت کند که امروز خیل عظیمی از آنها به درجه رفیع شهادت نائل آمده یا افتخار جانبازی را به یدک می‏کشند یا همچنان از تبعات آن، رنجی به نقل خود "شیرین" می‏برند.

 از جمله فرماندهان سپاه اسلام در صحنه نبرد با ارتش تا بن دندان مسلح رژیم بعث، می‏توان به سردار علی فضلی، جانشین سازمان بسیج مستضعفین اشاره کرد.

 این سردار سرافراز سال‏های جنگ حق علیه باطل در حاشیه دومین یادواره 47 شهید بخش رودهن از شهرستان دماوند به یادآوری حماسه آزادسازی خرمشهر عزیز پرداخت.

 * 5700 کیلومتر مربع از خاک ایران در اشغال بعثی‏ها بود

 جانشین سازمان بسیج مستضعفین در این زمینه اظهار داشت: سه دهه پیش در چنین روزهایی، فرزندان غیور این مرز و بوم اسلامی در میدان حق علیه باطل در حال نبرد با دشمنان بعثی بودند.

 فضلی ادامه داد: عملیات "بیت‏المقدس" که آزادسازی خرمشهر به عنوان سنبلی برای آن شمرده می‏شود، در منطقه عمومی استان خوزستان طراحی و اجرا شد.

 وی اضافه کرد: در آن روزهای پر فراز و نشیب، 5 هزار و 700 کیلومتر مربع از خاک مقدس ایران اسلامی در اشغال ارتش متخاصم بعث بود.

 * وجود 4 حصار طبیعی در حواشی خوزستان

 جانشین سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به شرایط جغرافیایی منطقه اجرای عملیات بیت‏المقدس یادآور شد: منطقه مورد اجرای عملیات بیت‏المقدس به لحاظ سوق‏الجیشی در میان مثلثی با سه ضلع خرمشهر، بصره و اهواز قرار داشت.

 فضلی ادامه داد: این منطقه به لحظ جغرافیایی در میان چهار مانع شاخص طبیعی رودخانه کارون، اروندرود، رودخانه کرخه‏نور، حورالهویزه و حور العظیم محصور بود.

 وی اضافه کرد: دشمن هفت لشکر از ارتش یعنی نزدیک به نیمی از توان رزمی خود را در پهنه این عرصه وسیع گسترده و ادوات نظامی، مهندسی و توپخانه قدرتمندش را در نقاط مختلف آن مستقر کرده بود.

 جانشین سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به ویژگی‏های بارز نبرد در چنین مناطقی از نظر علوم نظامی اظهار داشت: جنگ در مناطقی مانند منطقه عمومی خوزستان دارای چهار ویژگی بارز عبور از رودخانه، نزاع در دشت و صحرا، نبرد در رمل‏ها و جنگ در مناطق ویژه است.

 * ورود و فرود نیرو به خرمشهر غیرممکن بود

 جانشین سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: همه نقاط تحت اشغال دشمن به غیر از معابر گذر سربازان ارتش بعث به میادین بزرگ مین تبدیل شده است؛ سایر نقاط فاقد مین نیز به وسیله چیدمان عمودی خودروهای شخصی و میل‏گردهای خانه‏های تخریب شده اهالی خرمشهر برای فرود و ورود نیرو از زمین و آسمان غیرممکن شده بود.

 فضلی از افزوده شدن منطقه فکّه به عنوان ناحیه پشتیبانی به عملیات بیت‏المقدس از سوی سرفرماندهان سخن به میان آورد.

 جانشین سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: عملیات بیت‏المقدس توسط چهار قرارگاه لشگری در قالب 135 گردان ارتش، سپاه، بسیج، ژاندارمری، شهربانی، کمیته‏های انقلاب اسلامی و مهندسان رزمی جهاد در عمقی گاه تا 100 کیلومتری باید اجرا می‏شد.

 وی اضافه کرد: پیشانی این عملیات را شهدایی همچون صیاد شیرازی، باکری، کاظمی، باقری، شهید جاویدالاثر متوسلیان، همت و ... تشکیل می‏دانند که امروز همه آن ستارگان درخشان تاریخ پرحماسه ایران اسلامی ناظر و شاهد بر اعمال ما هستند.

 * طراحی بیت‏المقدس در 3 مرحله؛ اجرا در 4 مرحله

 به گفته جانشین سازمان بسیج مستضعفین، عملیات بیت‏المقدس برای آزادی نواحی تحت اشغال در سه مرحله طراحی شد، اما در چهار مرحله صورت اجرایی به خود گرفت.

 فضلی ادامه داد: اهداف مراحل نخست را عبور از رودخانه کارون، گرفتن سر پل از دشمن و رسیدن به جاده مهم و ویژه اهواز- خرمشهر شامل می‏شد.

 وی با اشاره به اهداف مرحله دوم عملیات بیت‏المقدس خاطرنشان کرد: رسیدن به مرزهای بین‏المللی، قطع مسیر دو شهر خرمشهر و بصره، محاصره خرمشهر و ورود به داخل این شهر به عنوان اهداف اصلی مرحله دوم تعیین شد.

 جانشین سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: در عملیات بیت‏المقدس در تیپ 33 المهدی (عج) توفیق خادمی فرزندان غیور شما امت اسلامی [فرماندهی تیپ] را بر عهده داشتم.

 فضلی با اشاره به خصایص منطقه جغرافیایی واگذار شده به تیپ 33 المهدی (عج) گفت: جغرافیای مناطق واگذاری به تیپ 33 المهدی (عج) دارای 20 کیلومتر عمق و 13 کیلومتر عرض بود.

 تپه‏های رملی 181، 182، رمل یک، دو، سه، چهار، پنج، جاده "چاه نفت"، منطقه "تک درخت" و رسیدن به شمال رودخانه "دو ایرج" طرح‏های عملیاتی موجود در شرح وظایف تیپ 33 المهدی (عج) به بیان جانشین سازمان بسیج مستضعفین بود.

 * آغاز مرحله نخست؛ فتح تپه‏های رملی 181 و 182

 جانشین سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: عملیات بیت‏المقدس در مرحله نخست با عبور از رودخانه کارون، راهپیمایی 28 کیلومتری و جنگ و گریز با دشمن در اردیبهشت 1361 خورشیدی آغاز شد.

 فضلی اضافه کرد: تیپ 33 المهدی (عج) نیز در مرحله نخست عملیات وظیفه تصرف تپه‏های رملی 181 و 182 را بر عهده داشت که با آغاز تاریکی شب، ستون‏کشی نیروها انجام شد تا افراد در ظلمات و به دور از چشم دشمن به محل نزاع برسند.

 * نابرابری توان نظامی ارتش بعث و سپاه اسلام

 جانشین سازمان بسیج مستضعفین افزود: در برابر این تیپ، لشکر 18 زرهی ارتش بعث و چند یگان پیاده این ارتش قرار داشت.

 وی ادامه داد: با نگاهی به توان دشمن و از آن سو، قوای نظامی خودی تصور جنگ پوست و گوشت و استخوان در رویارویی با زره‏پوش‏های بعثی بدون وجود ایمانی قوی در دل رزمندگان اسلام، غیرممکن است.

 فضلی اضافه کرد: اما به حول قوه الهی، رمل‏هایی که با هر گام، پای نفرات سپاه اسلام را در خود فرو می‏برد و موجبات فرسایش توان آنها را فراهم می‏ساخت، نتوانست مانعی در مسیر فرزندان ایرانی باشد.

 جانشین سازمان بسیج مستضعفین به صورت سلسله‏وار توفیقات جوانان غیور سپاه اسلام را یادآوری کرد و افزود: درگیری سخت با نیروهای دشمن، شکست خط مقدم ارتش بعث، برچیدن میادین مین و سیم‏های خاردار، عبور از معبر، پیشروی سایر گردان‏ها، مخابره اخبار تصرف تپه‏های رملی 181، 182 و پاسخ به پاتک‏های دشمن با فرارسیدن روشنایی روز مراحلی بود که به ترتیب انجام شد.

 وی ادامه داد: مقاومت سخت ارتش بعث در منطقه فکه مسئله مورد اشاره سرفرماندهان اجرای عملیات بیت‏المقدس بود؛ از این رو باید مرحله دوم عملیات به سرعت اجرا می‏شد.

  • سربازِ گمنام

نگاهی به تهدیدها و تبعات فرهنگی شبکه ماهواره ای فارسی "وان "برای خانواده ایرانی

نگاهی به تهدیدها و تبعات فرهنگی شبکه ماهواره ای فارسی "وان "برای خانواده ایرانی

در یک سال گذشته، موضوع تهدیدات شبکه های ماهواره ای برای کشورمان به ویژه تاثیرات این شبکه ها بر مخاطبان در فضاهای اجتماعی و سیاسی، جدی تر از گذشته در محافل گوناگون علمی، سیاسی، امنیتی و حتی حقوقی و قضایی مطرح شده است. اغلب اوقات، در آغاز تاسیس شبکه های ماهواره ای مهم، در کشور ما موج خبری در خصوص تاسیس این شبکه ها و حتی تهدیدات فرهنگی آن ها به راه می افتد اما پس از مدتی بحث خاصی از محتوا و برنامه های این شبکه ها صورت نمی گیرد و عملاً موج های خبری، نقش خدمت رسانی به این شبکه ها و بیشتر معرفی شدن آن ها به مخاطبان ایرانی را دارد. در خصوص شبکه ماهواره ای فارسی وان نیز چنین روندی طی شد و در تابستان گذشته موج خبری گسترده ای در رسانه های الکترونیکی و برخی مطبوعات، درباره این شبکه راه افتاد اما پس از مدتی به فراموشی سپرده شد. در این نوشتار، ضمن اشاره به اصلی ترین تحولات در خصوص تاسیس شبکه های ماهواره ای فارسی زبان در یک سال گذشته، شبکه ماهواره ای فارسی وان (Farsi 1) که آخرین شبکه مهم تاسیس شده برای مخاطبان فارسی زبان است و نیز برخی رویکردهای این شبکه، تحلیل می شوند. ابتدا باید اشاره شود که در سال های اخیر، مخالفان رویکردهای فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران، بیشتر به ضرورت هدایت افکار عمومی فارسی زبانان - به طور خاص ایرانیان - و تاثیرگذاری بر فضای فرهنگی اجتماعی ایران متمرکز شده اند و برای این منظور به تاسیس شبکه های فارسی زبان دست زده اند در این راستا کشور عربستان سعودی با همکاری آمریکایی ها و اماراتی ها با تاسیس شبکه ام بی سی فارسی یا (MBC Farsi) و انگلیسی ها (با تاسیس شبکه بی بی سی فارسی) و پیش از آن ها آمریکایی ها (با تاسیس شبکه تلویزیونی صدای آمریکا یا VOA) جدی ترین گام ها را برداشته اند. البته شبکه فارسی وان، ماجرای جدیدتری است که در این نوشتار بیشتر به آن پرداخته خواهد شد. نکته قابل توجه این که مؤسسان این شبکه ها دریافته اند که اغلب ایرانی ها به ویژه مخاطب عام ایرانی، به زبان های خارجی همچون انگلیسی و عربی تسلط ندارند، از این رو تلاش شده تا مساله زبان را با زیرنویس فارسی (در ام بی سی فارسی) و یا استفاده از گویندگان، مجری ها و خبرنگاران فارسی زبان (در تلویزیون صدای آمریکا و بی بی سی) و نیز استفاده از از دوبلورهای فارسی زبان (در فارسی وان) به نحوی حل کنند که البته ام بی سی فارسی و فارسی وان همچنان به وضعیت مطلوبی از لحاظ زبان فارسی نرسیده اند. حدود یک سال از تاسیس شبکه "ام بی سی فارسی" می گذرد، شبکه ای که اقدام به پخش 24 ساعته فیلم های سینمایی با زیرنویس فارسی می کند اما نزدیک به صددرصد این فیلم ها آمریکایی و به ندرت برخی نیز فرانسوی و کانادایی و... هستند. در واقع، نرم افزار و محتوای این شبکه با محصولات هالیوودی تامین می شود چون خود عربستانی ها محصولی جذاب و قوی برای عرضه به مخاطب فارسی زبان ندارند و اصولاً سینمای عربستان، بسیار ضعیف است. بی بی سی فارسی نیز با بودجه 15 میلیون پوندی یا 22 میلیون دلاری، در 25 دی ماه 1387، عمدتاً برای پوشش اخبار دارای جهت منفی علیه جمهوری اسلامی ایران و پوشش دادن مواضع نیروهای اپوزیسیون فعالیت می کند. بحث درباره هریک از این شبکه ها و رویکردهای تولید و پخش برنامه هایشان نیازمند مجال جداگانه ای است. شبکه "فارسی وان"، تحت مدیریت یکی از شرکت های متعلق به روپرت مرداک، از اواسط مرداد 1388 با آغاز پخش برنامه های خود به زبان فارسی، وارد رقابت جدی با برنامه های نمایشی تلویزیون کشورمان شده است. این شبکه برخلاف سایر شبکه های مشابه، برنامه های نمایشی خود را که صرفاً شامل سریال می شود با دوبله فارسی - که در خارج از ایران انجام شده است - پخش می کند. مقر شبکه فارسی 1 در هنگ کنگ قرار دارد و مؤسس آن نیز مجموعه رسانه ای استار متعلق به نیوزکورپوریشن است. به گزارش رجانیوز، شبکه فارسی وان با هدایت روپرت مرداک و همکاری یک گروه رسانه ای افغانی به نام موبی تحت مدیریت خانواده محسنی فعالیت می کند. این گروه همکار شرکت استار در تولید برنامه های این شبکه است. گروه موبی یک سازمان جوان و پویا دانسته می شود که اولین طرح های بزرگ رسانه ای پررونق، خصوصاً در حوزه صنعت سرگرمی را در افغانستان توسعه داده است. براساس اطلاعات موجود در پایگاه گروه موبی، این گروه هم اکنون مالک 2 شبکه تلوزیونی افغانستان به نام های طلوع (دری) و لمر (پشتو، دری، اردو و انگلیسی) و نیز رادیو آرمان است. همچنین در زمینه صنعت نشر و فناوری اطلاعات نیز فعالیت می کند. اگرچه گروه موبی در دبی مستقر است اما مقر گروه استار در هنگ کنگ قرار دارد. مؤسس استار، مجموعه رسانه ای استار متعلق به نیوزکورپوریشن است که از نیویورک مدیریت می شود. این شرکت صاحب بیش از 130 روزنامه در جهان است که محتوای خیلی از آن ها با تمرکز بر 3 موضوع مسائل جنسی، حوادث و ورزش به سمت ادبیات عامه پسندی که معمولاً منتقدان رسانه ای آن را ادبیات مبتذل می نامند، سوق داده شده است. در حدود چهار ماه گذشته از فعالیت شبکه فارسی وان، 14 سریال از این شبکه پخش شده یا در حال پخش اند که عبارتند از: 1. همسر یا دردسر (کره ای)؛ 2. سامسون (کره ای)؛ 3. دارما و گرگ (آمریکایی)؛ 4. خانه مد (آمریکایی)؛ 5. آشنایی با مادر(آمریکایی)؛ 6. معجزه کوچک (آمریکایی)؛ 7. ریبا (آمریکایی)؛ 8. پرونده های عجیب(آمریکایی)؛ 9. بیست و چهار(24)، محصول آمریکا؛ 10. حصار چوبی(آمریکایی)؛ 11. شب به شب(کره ای)؛ 12. ققنوس(کره ای)؛ 13. جسور و زیبا(آمریکایی)؛ 14. ویکتوریا(مکزیکی). برخی از سریال ها که بیشتر درام هستند، در ساعات پربیننده در کشورمان یعنی 19 تا 22 در روزهای شنبه تا چهارشنبه پخش می شوند. همه ی سریال ها در طول شبانه روز، حداقل دوبار و گاهی اوقات تا سه بار و در مواردی به دلیل عدم رعایت کنداکتو (جدول پخش برنامه ها) 4 بار پخش می شوند. این سریال ها یک بار هم در پایان هفته به صورت پیوسته و در طول نصف روز تکرار می شوند. گروه دیگری از سریال ها که سریال های کمدی و اکشن آمریکایی هستند درشب های پایانی هفته پخش می شوند. از آنجا که پرداختن به محتوای همه این سریال ها ممکن نیست، فقط به مضامین اصلی مهم ترین سریال های درام این شبکه یعنی "ویکتوریا"، "آشنایی با مادر"، "خانه مد"، "جسور و زیبا" اشاره و در ادامه نگاهی گذرا به سریال های کره ای شبکه انداخته می شود؛ ترغیب به داشتن روابط متهورانه عاشقانه، متقاعد کردن زنان به رسیدگی بیشتر به تن و ظاهر خود برای جلب توجه مردان، برجسته کردن جذابیت، لذت بیشتر بردن از جنس مخالف، زیر سؤال بردن ازدواج و ایجاد تردید درباره اهمیت و ارزش آن، تئوری پردازی، طرح سؤال و ایجاد شبهه و تردید مکرر درباره دیدگاه های افرادی که به بی بندوباری روی نیاورده اند یا به زندگی مشترک خود پایبندند و در مقابل ارائه دیدگاه ها و پاسخ به سؤال های شبهه افکنانه برای اقناع مخاطب در خصوص این که زمانه تغییر کرده است و افراد نباید پایبند به زندگی های سنتی باشند، از برجسته ترین مضامین سریال های یاد شده بوده است. روابط متهورانه دختران و پسران جوان، نمایش مکرر مشروب خواری و مزخرف گویی های هنگام مستی، بیان راه های دوست شدن با جنس مخالف و نیز ظرافت ها و مشکلات و مسائل مربوط به دوستی با جنس مخالف، نمایش روابط خارج از چارچوب های اخلاقی، ابراز علاقه های شهوانی و اغوا کننده، عدم وفاداری زنان و مردان متاهل به همسران خود که بعضاً با نیت انتقام از همسر به علت عدم وفاداری او صورت می گیرد، دیالوگ های جنسی و توصیه به خیانت و عدم وفاداری، روابط نامتوازن بین افراد دارای اختلاف سنی بسیار زیاد مثلاً جوان 18 ساله با زنان 47 ساله (در سریال ویکتوریا) و ساختارشکنی هایی در روابط دو جنس است که در آن صرفاً تلذذ اهمیت ویژه دارد، از دیگر نکات برجسته در برخی سریال های پخش شده از این شبکه است. در بسیاری از این سریال ها به ندرت پیامی فرهنگی و اخلاقی وجود دارد. نکته ای که باید در خصوص سریال های شبکه فارسی وان، مورد توجه قرار گیرد گزینشی بودن آن هاست که از مضامین اشاره شده می توان رویکرد این شبکه را در قبال فارسی زبانان و به طور خاص ایرانیان دریافت. برای مثال، سریال ویکتوریا که تقریباً از آغاز تاسیس فارسی وان از شنبه تا چهارشنبه و در یکی از پربیننده ترین ساعات شب در ایران پخش می شود، و آنونس های مکرر و نسبتاً قوی ای از آن پخش می شود، با این که حدود 22 سال پیش ساخته شده است اما به علت این که با برخی مسائل اجتماعی کنونی در کشور ما همچون روابط دختران و پسران نوجوان و نیز گرفتاری های مردان یا زنان شاغل، تناسب دارد، برای پخش از این شبکه انتخاب شده است. در واقع، به علت این که کشور ما در برخی ابعاد فناوری و مدرنیته در مرحله ای عقب تر از دنیای غرب حرکت می کند و نیز به جهت این که عوامل فرهنگی و اجتماعی دیگری همچون مذهب در کشور ما جایگاهی ویژه دارند، تاثیر فناوری، نمودی متفاوت و گاه متاخر با نمود آن در جوامع صنعتی دارد. از این رو شاهدیم که برخی مشکلات و مسائلی که در خصوص تاثیرات مدرنیته در جوامع صنعتی تر مانند آمریکا و در همسایگی آن - مکزیک - شاهدیم با تاخیری طولانی در جامعه ما نیز نمود پیدا کرده است. از این رو، برخی از مخاطبان سریال ویکتوریا تصور کرده اند که این سریال، سریالی تازه ساخت است در حالی که بیش از دو دهه از ساخت آن نمی گذرد. سریال های شرقی به نظر می رسد که متصدیان شبکه فارسی 1 ذائقه کنونی مخاطبان ایرانی در خصوص علاقه مندی به درام های کره ای، آگاه بوده اند و به همین جهت در آغاز فعالیت این شبکه، دو سریال کره ای به نام "همسر یا دردسر" و "سامسون" با مضامین درام را در کنداکتور خود گنجاندند و حتی پس از پایان پخش آن ها، نمایش این سریال ها را تکرار کردند. این سریال ها تحت تاثیر جو فیلم های کره ای در ایران و به دلایل مختلف دیگری که از ویژگی های خود این دو سریال است، بیشترین مخاطبان شبکه را - مخصوصاً سریال سامسون - به خود جلب کرده اند و از میان اظهارنظرهای بینندگان این شبکه در اینترنت مشخص بود که هر دو سریال در کنار سریال ویکتوریا، مخاطبان زیادی داشتند و در این میان، سریال سامسون بیشترین جذابیت را برای مخاطبان داشته است. در واقع، سریال های کره ای نقش دام را برای مخاطبان دارند تا آن ها را با این شبکه آشنا و برای دیدن این شبکه ترغیب کنند. این سریال ها، از فضایی بسیار کلیشه ای در سریال های کره ای تبعیت می کنند که در آن، دائم تعلیقی در یک ارتباط عاطفی مثلثی ایجاد شده است. در سریال های "امپراطور دریا"، "تاجر پوسان" و "افسانه جومونگ" که همگی از شبکه سوم سیما پخش شده اند، مثلث عشقی مشابهی وجود داشت که در واقع پاسکاری های جاری در این مثلث ها یکی از علل اصلی کشش بینندگان به این سریال ها بوده است. در تمام سریال های کره ای پخش شده و در حال پخش ("شب به شب" و "ققنوس") از فارسی وان، نیز این فضای تعلیق به چشم می خورد. اگر چه مضامین سریال های کره ای تا حد زیادی متفاوت از فضای سریال های آمریکایی بوده، با این حال در این سریال ها نیز برخی روابط و رفتارهای رایج در فرهنگ غرب - که اکنون به فضای کشورهای شرقی رسوخ کرده - به چشم می خورد. در واقع، در بخش مهمی از این سریال ها، فضای قرار گذاشتن (Dating) کره جنوبی به چشم می خورد که به تدریج تحت تاثیر نفوذ فرهنگ آمریکایی، قرار گرفته است و بسیاری از ویژگی ها چنین روابطی را دارد اما با این حال به وقاحت فضای سریال های آمریکایی نیست. دوبله ضعیف نکته ای که در خصوص شبکه فارسی وان در مقایسه با همه همتایانش مهم است، دوبله شدن سریال ها است که از طرفی باعث قوت این شبکه و جذب مخاطبان شده، اما از طرفی ضعف دوبله ها باعث نقطه ضعفی در این شبکه شده است که به نظر می رسد به تدریج با کسب تجربه در این شبکه، این نقطه ضعف تا حد زیادی برطرف شود. نکته قابل توجه در دوبله شدن سریال ها به زبان فارسی این است که متاسفانه بسیار از کلمات رکیک یا ناپسند یا تابوی فرهنگی با دوبله، به تدریج قبح خود را از دست داده و مباح می شوند. برای مثال؛ دوست دختر - دوست پسر - مشروب یا مشروب خوردن و همه واژه های مربوط به مشروب خوردن مانند عادت های مشروب خوری - مست شدن یا مست بودن و بسیاری از واژگان دیگر. در حال حاضر، دوبله اغلب سریال های غیرشرقی و حتی برخی شخصیت های سریال های شرقی بسیار ضعیف است و همین موضوع تا حدودی از جذابیت آن ها می کاهد چرا که انتظارات مخاطبان ایران در این زمینه بسیار بالاست. مسئله ضعف دوبله به قدری بارز است که همه مخاطبان این سریال ها در گفت وگوهای اینترنتی خود، از آن به عنوان مهم ترین ضعف سریال های فارسی وان یاد کرده اند. در واقع، گاه صدای دوبلرها با بازیگرها سینک (هماهنگ) نیست؛ باصطلاح خود دوبلرها "لیپسینگ، سینک نیست." علاوه بر این، چون گروه دوبله کننده همه سریال ها یکسان است، باعث نامتناسب شدن صداها شده است، گاهی اوقات یک صدای جوان بر روی فردی پیر قرار گرفته است، یا گاهی اوقات یک گوینده به جای چند شخصیت یک سریال صحبت می کند، ضمن این که یک نواختی مفرط صدای دوبلورها گاهی اوقات بسیار شبیه روخوانی یک متن با صدای بلند است. این فاجعه دوبله وقتی جدی تر می شود که بدانیم برخی از دوبلورهای این شبکه افغانی های مقیم ایران بوده اند که تنها با لهجه ایرانی آشنا هستند و از سوی گروه افغانی موبی به کار گرفته شده اند. به هر حال، از داخل سازمان صدا و سیما خبر رسیده است که این شبکه برای دوبلورهای این سازمان دعوتنامه فرستاده و بعید نیست که در آینده شاهد قرار گرفتن برخی صداهای آشنا بر روی سریال های شبکه فارسی 1 باشیم. کنترل از راه دور شبکه فارسی وان، علاوه بر سریال ها حدود 10 ساعت در شبانه روز برنامه ای با عنوان Remote Control (کنترل از راه دور) پخش می کند که در واقع تاکنون حاوی چند نماآهنگ راک بوده است و پیوسته همین نماآهنگ ها تکرار می شوند. نکته جالب توجه آن که در این نماآهنگ ها هیچ گاه موسیقی ایرانی پخش نشده است و در فضای آن ها اغلب، خشونت و آنارشیسم موج می زند. خوانندگان این نماآهنگ ها نیز اغلب نوجوان هستند. می توان گفت نام این قسمت از برنامه های فارسی وان، همان هدف اصلی فارسی وان یعنی کنترل از راه دور رفتارهای مخاطبان فارسی زبان است. وله ها و آنونس ها (اعلام برنامه ها) وله های این شبکه با دقت ساخته شده اند، به لحاظ گرافیک بسیار قوی و با رنگ هایی شاد و همراه با موسیقی دارای ریتم ایرانی هستند. نکته جالب توجه در وله اصلی این شبکه، روند تغییر تصویر از فضای سنتی به فضای مدرن است و به نظر می رسد که این موضوع نیز به صورت هدفمند در آن رعایت شده است. آرایش کردن زنی که روسری بر سر دارد، بیرون آمدن موی دختر نوجوان و سپس تغییر تصاویر با تصاویری از سریال های شبکه که در آن زنان و مردان همدیگر را در آغوش می گیرند، روندی است که به نوعی تداعی کننده رویکردها و انگیزه های فرهنگی شبه فارسی 1 است. علاوه بر این، گاهی اوقات وله های بسیار کوتاهی با یادآوری عناوینی مانند "چهارشنبه سوری"، "لواشک" از شیوه هایی بسیار دقیق و مبتنی بر اصول روانشناسی، به شکلی نام فارس 1 را در کنار عناصری قرار می دهد که مورد علاقه و توجه مخاطب ایرانی است. در نتیجه به تدریج نوعی شرطی سازی مثبت در کنار فارسی 1 صورت می گیرد. آنونس ها (اعلام برنامه ها) علی رغم این که با دقت و جذاب ساخته شده اند، تصاویر جذابی را برای آن ها انتخاب کرده اند و موسیقی آنونس ها نیز با فضا و تصاویر متناسب است، اما تکرار بیش از حد این آنونس ها به ویژه در میانه پخش سریال، باعث دلزدگی بینندگان می شود. اذان شیعی در ماه مبارک رمضان، هنگام اذان مغرب، اذان شیعی با تصاویری دارای گرافیک و رنگ و لعاب جذاب از شبکه فارسی 1 پخش شد. این نکته را می توان یکی دیگر از نشانه های آگاهی جامعه شناختی و زیرکی متولیان این شبکه دانست که برای جذب حداکثر مخاطب، خود را به فضای فرهنگی و روحی آنان نزدیک کردند. نتیجه گیری با قطعی بودن این که در آینده نیز سریال هایی مشابه سریال های کنونی از شبکه فارسی 1 پخش خواهند شد و روند کنونی ادامه خواهد یافت، باید درباره این شبکه، احساس خطر جدی تر شود. از آنجا که عنوان شبکه فارسی 1 (وان) است، باید منتظر فارسی2 و فارسی های دیگر نیز بود. باید هشدار داد پس از نتیجه اثربخش نگرفتن از حمله نظامی، تحریم اقتصادی، ایجاد چالش ها و بحران های سیاسی، اکنون مرحله بسیار پیچیده تر و نرمتری از تهاجم علیه انقلاب اسلامی ایران در مقایسه با گذشته شروع شده که خانواده ایرانی را با همه ویژگی های مختص خود هدف قرار داده و از هم پاشیده شدن خانواده ایرانی را به عنوان لازمه متلاشی شدن جامعه یکپارچه و متحد ایرانی، در نظر گرفته است. این مرحله از تهاجم را می توان مرحله "ایجاد بحران های اجتماعی" نامید که از طریق فضای مجازی نیز به شدت دنبال می شود و یکی از کارکردهای شبکه های اجتماعی مجازی را می توان در این راستا ارزیابی کرد. بنابراین باید در اسرع زمان به فکر چاره بود و در کنار اقدامات زیربنایی مانند فراهم کردن شرایط ازدواج جوانان و حل مشکلاتی مانند بیکاری و مسکن، از راهکارهای فرهنگی مانند تاسیس شبکه های ویژه پخش فیلم، آموزش های رسانه ای (سود رسانه ای) برای خانواده ها در خصوص برنامه های ماهواره ای در مدارس و نیز رسانه ها، آموزش و تربیت نخبگان فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی و تولید محصولات فرهنگی فاخر نیز نباید غافل ماند.

  • سربازِ گمنام

روش های مقابله با جنگ نرم


برای مقابله با جنگ نرم، نخست باید ویژگی‌های این نوع جنگ را آنالیز کرده و خوب بشناسیم و بدانیم که جنگ نرم با جنگ سخت، چه تفاوت‌هایی دارد. آنچه در جنگ سخت مورد هدف قرار می‌گیرد، جان انسان‌ها، تجهیزات، امکانات و بناهاست که معمولا در این مواقع با استفاده از همین مسائلی که مورد هدف قرار گرفته است، افکار عمومی علیه دشمن فعال می‌شود، در حالی که در جنگ نرم آن چه هدف قرار می‌گیرد، افکار عمومی است.

برای دستیابی به این هدف، باید بیش از گذشته رسانه‌ها را مورد توجه قرار دهیم و افکار عمومی داخلی و جهانی را نسبت به دروغ‌پردازی رسانه‌های خارجی، آگاه کنیم.

این دو مهم فقط با تقویت رسانه‌های خودی و تلاش برای بین‌المللی کردن این رسانه‌ها، میسر است. دیپلماسی رسانه‌ای در سیاست خارجی هر کشور به دو صورت تحقق می‌یابد؛ یکی مدیریت رسانه‌ها توسط سازمان‌های دیپلماتیک رسمی کشور و دیگری به صورت خودجوش و در راستای سیاست‌های کلان کشورها.


هر ملتی و کشوری دارای منابع قدرت نرم است که شناسایی و تقویت و سازماندهی آن ها می تواند براساس یک طرح جامع تبدیل به یک فرصت و هجوم به دشمنان طراح جنگ نرم شود. به عنوان مثال، منابع قدرت نرم در ایران را می توانیم «ایدئولوژی اسلامی»، «قدرت نفوذ رهبری»، «حماسه‏آفرینی‏ها» و «درجه بالای وفاداری ملت به حکومت» برشمریم.

 

برخی از اصول و روش های مقابله با جنگ نرم دشمن عبارتند از:

 

١- تبدیل جنگ نرم دشمن به فرصتی برای افزایش قدرت نرم
 هر ملتی و کشوری دارای منابع قدرت نرم است که شناسایی و تقویت و سازماندهی آن ها می تواند براساس یک طرح جامع تبدیل به یک فرصت و هجوم به دشمنان طراح جنگ نرم شود.
 به عنوان مثال، منابع قدرت نرم در ایران را می توانیم «ایدئولوژی اسلامی»، «قدرت نفوذ رهبری»، «حماسه آفرینی ها» و «درجه بالای وفاداری ملت به حکومت» بدانیم که در راهپیمایی ده ها میلیونی در ٢٢ بهمن امسال در سراسر کشور، برای طراحان جنگ نرم پیامی روشن داشت.
 همچنین از منابع قدرت نرم ملت ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 - در اختیار داشتن افراد دانشمند، خلاق و باهوش؛
 - داشتن تحصیل کردگان زیاد؛
 - تراز بالای دانایی و نرخ سواد دانشگاهی؛
 - اراده و عزم ملی برای پیشرفت و آبادانی کشور؛
 - وجود اقشار مختلف با انگیزه و دارای شوق که از روحیه ملی و حماسی برخوردارند.


٢- خلع سلاح روانی اپوزیسیون
 اپوزیسیون همواره در پی آن است تا با شعارهای جذاب و وعده بهبود شرایط زندگی، توده مردم را جذب کند.
 چنان چه نظام حاکم چنین شرایطی را بر شهروندانش فراهم سازد، زمینه جذب مردم توسط اپوزیسیون را از میان برداشته و جنگ روانی دشمن
 خنثی می شود.


٣- گسترش دامنه و شمول فعالیت های فرهنگی و افزایش محصولات فرهنگی تأثیرگذار بر جامعه و جوانان
 نبرد فرهنگی را با نبرد فرهنگی می شود پاسخ داد.
 از سوی دیگر، یکی از عرصه های جهاد که امروز همه نخبگان فکری، هنرمندان، روشنفکران و بسیجیان بایستی وارد آن شوند، عرصه جهاد و مقابله با افکار و فرهنگ غلط انحرافی است.


۴- استفاده از دیپلماسی عمومی
 یکی از منابع قدرت نرم و نیرومند هر کشوری استفاده از دیپلماسی عمومی در صحنه بین المللی است. به همین سبب، اگر دولتی مقتدر از مؤلفه ها و عناصر دیپلماسی عمومی به درستی و به موقع توسط دیپلمات های زبده، آگاه به تغییر و تحولات جهانی استفاده کند، قدرت نرم را تقویت کرده و از سوی دیگر بر توانایی خود جهت مقابله با جنگ نرم می افزاید. برعکس، اگر در چندین کشور جهان فاقد سفیر باشد، از این ابزار قدرت نرم غفلت ورزیده است.


۵- استفاده از راهبردهای ویژه در مورد اقوام و اقلیت ها
 اقلیت های جامعه اغلب به سبب داشتن احساس نابرابری، مستعد مخالفت ورزی علیه نظام حاکم هستند و دشمنان فرامنطقه ای یکی از میدان های فعالیت خود را در کشورهایی که دارای تنوع قومیت هاست، قرار می دهند.
 اما زمانی که نظام مستقر با انجام راهبردهای مناسب در مناطق محروم و دور از مرکز و اختصاص بودجه های لازم در قالب طرح های توسعه همه جانبه خصوصا طرح های اشتغال زا و به کارگیری مدیریت های توانمند در این مناطق و با روحیه جهادی و بسیجی مشغول خدمت به مردم شدند، می توانند آن احساس را کم کنند یا از میان بردارند.


۶- عملیات روانی متقابل
 در مقابله با جنگ نرم نبایستی منفعلانه عمل کرد. عاملان تهدید نرم از انواع تبلیغات، فنون مجاب سازی روش های نفوذ اجتماعی و عملیات روانی به منزله روش های تغییر نگرش ها، باورها و ارزش های جامعه هدف استفاده می کنند. انجام تبلیغات هوشمندانه، سریع با قدرت منطق و اندیشه و احاطه ذهنی بر مخاطبان جنگ نرم می تواند یکی از روش های مقابله باشد

  • سربازِ گمنام

رادیو و تلویزیون از تمام رسانه هایى که هست‏ حساس تر است. رادیو و تلویزیون مى‏تواند یک مملکت را اصلاح کند و مى‏تواند به فساد بکشد. تبلیغات رادیو و تلویزیون مى‏تواند از راه سمع مردم را یا تربیت کند یا منهدم کند.

بدون شک، امام خمینی(ره) یکی از بزرگترین رهبران دینی تاریخ بشریت است. رهبری خردمندانه و هوشیارانه این شخصیت بزرگ، بدون هیچ تردیدی، در میان غیر معصومین، منحصر به فرد بوده و جز انبیای الهی و ائمه معصومین (علیهم السلام) کس دیگری در طول تاریخ بشریت نتوانسته است از جایگاه ویژه و موقعیت بزرگ مردمی وی و نیز تأثیرگذاری بر تحولات جهانی برخوردار شوند.

محبوبیت بی بدیل امام خمینی(ره) در میان قلوب کسانی که هم عصر او بودند و در گوشه گوشه جهان، به پیروی از او افتخار می کردند، حتی در میان رهبران معصوم بشر نیز کمتر دیده شده است. صرف نظر از ویژگی های بسیار ممتاز شخصی امام راحل که به تقوا، تهذب و تسلیم محض بودن او در برابر ذات لا یزال الهی بر می گردد و علاوه بر موقعیت ویژه علمی و فقهی ایشان که یگانه زمانه خود بود، هوش و نبوغ سیاسی و قدرت پیش بینی و تحلیل قوی و دقیق امام، وی را به عنوان یک رهبر فوق العاده موفق در طول اعصار معرفی کرد و یقیناً در طول قرنهای بعد، به عنوان یک شخصیت اسطوره ای از او یاد خواهد شد.


یکی از ویژگی های خاص امام خمینی(ره) که کمتر فردی در میان رهبران سیاسی جهان به آن شناخته می شود، قدرت تحلیل بالا و پیش بینی دقیق موضوعات و تحولات بعدی با حداقل خطا است که موجب شد تا امام در طول حیات مبارزاتی خود کمتر دچار اشتباه شود و به گواهی بسیاری از آگاهان، برخی از اشتباهات صورت گرفته نیز، از سوی دیگران به امام تحمیل گردید. از سوی دیگر، موضوع جنگ نرم، از جمله مسائلی است که در عصر ما، به یکی از مباحث داغ و جدی در میان صاحب نظران تبدیل شده است و بسیاری از اهل فن، اعتقاد دارند که در زمانه ما، جنگ نظامی جای خود را به جنگ نرم داده و قدرت ها تلاش می کنند از راه تاثیر گذاری بر رسانه ها و مطبوعات و مراکز آموزشی، کنترل افکار عمومی را در دست گرفته و به این ترتیب، راههای تسلط بر رقبا را طی نمایند.

 شاید یکی از سوالاتی که مطرح شود این باشد که آیا در کلام و اندیشه امام خمینی(ره) به عنوان یک رهبر تیزهوش و آگاه دینی، به موضوع جنگ نرم نیز اشاره شده است یا نه؟ نوشتار زیر که با عنوان جنگ نرم در کلام و اندیشه امام تدوین شده، به سوال فوق پاسخ خواهد داد.

امام خمینی(ره)، در طول دوران حیات مبارزاتی خود، همچنان که به ابعاد مختلف مبارزه توجه کامل داشت، به جنگ نرم، شیوه های آن و ابزارهای مورد استفاده در آن نیز در مقاطع مختلف توجه نشان داده و با تعابیر مختلف، دوستداران خود را به آن متوجه ساخته است. هر چند که واژه جنگ نرم در کلام امام خمینی(ره)، هرگز استفاده نشده، اما توجه امام به مبانی جنگ نرم، نشان از حساسیت امام نسبت به موضوع داشته است.

اهداف دشمن در جنگ نرم از دیدگاه امام خمینی(ره):

امام خمینی(ره)، به عنوان رهبری آگاه به مبانی جنگ نرم، یکی از راههای مهمی که دشمن از طریق آن جهت ضربه زدن به اسلام و انقلاب اسلامی اقدام خواهد کرد را استفاده از روش های جنگ نرم عنوان می کنند. ایشان در یکی از سخنرانی های خود، یاد آوری می کنند که  آمریکا با زور سرنیزه به میدان نمی آید، بلکه با قلم به میدان می آید و به این ترتیب، شیوه جنگ غرب علیه اسلام را پیش بینی می نماید. ایشان، در تذکری به دوستان انقلاب اسلامی، خاطر نشان می کند که نباید از قدرت نظامی دشمن ترسید: عزیزان من! ما از حصر اقتصادى نمى‏ترسیم، ما از دخالت نظامى نمى‏ترسیم، آن چیزی که ما را مى‏ترساند وابستگى فرهنگى است، ما از دانشگاه استعمارى مى‏ترسیم.

این رهبر فرزانه، ایجاد وابستگی شدید فرهنگی به غرب را مهمترین هدف دشمن از راه اندازی جنگ نرم عنوان می کند.

از جمله نقشه ها که مع الا سف تأثیر بزرگى در کشورها و کشور عزیزمان گذاشت و آثار آن باز تا حد زیادى به جا مانده، بیگانه نمودن کشورهاى استعمارزده از خویش و غرب زده و شرق زده نمودن آنان است به طورى که خود را و فرهنگ و قدرت خود را به هیچ گرفتند و غرب و شرق، دو قطب قدرتمند را نژاد برتر و فرهنگ آنان را والاتر و آن دو قدرت را قبله گاه عالم دانستند و وابستگى به یکى از دو قطب را از فرائض غیر قابل اجتناب معرفى نمودند و قصه این امر غم انگیز طولانى و ضربه هایى که از آن خورده و اکنون نیز مى خوریم کشنده و کوبنده است . این پیر خردمند، همواره در سخنان خود که به مثابه چراغ هدایت انسان های آزادیخواه و دینمدار در طول اعصار بر افروخته است، بیش از همه، به عرصه هایی که دشمن از طریق آن تلاش خواهد کرد تا به پیکره امت اسلامی ضربه وارد نماید حساسیت نشان داده، و بخش زیادی از تلاش خود را به اصلاح این عرصه ها اختصاص داده است.

منبع : http://www.jnarm.blogfa.com

  • سربازِ گمنام