حوزه مقاومت بسیج عاشورا شهرستان بهشهر

حوزه مقاومت بسیج عاشورا شهرستان بهشهر

 امسال در آستانه دیدار ماه رمضان دانشجویان با مقام‌معظم رهبری که قرار معهود نانوشته‌ای است، دانشجویان خود را برای حضور در این دیدار و بیان نظرات و دیدگاه‌های خود به صورت رودررو و بی‌پرده آماده می‌کنند.

 

چند سالی است که قرار نانوشته‌ای میان دانشجویان و مقام معظم رهبری برای دیدار در ماه رمضان گذاشته شده که دانشجویان یک سال خود را برای آن آماده می‌کنند. امروز که به این دیدار نزدیک می‌شویم دانشجویان حرف‌ها و دغدغه‌های یک سال مانده خود را جمع می‌کنند که با مقتدای خود در میان بگذارند. در این رابطه «جوان» بخشی از این مطالبات و نظرات دانشجویان را جویا شده و در گفت‌وگو با تعدادی از دانشجویان ارزیابی آنها را از اجرایی شدن موضوعات مطرح شده در جلسه سال گذشته پرسیده است.

مسائل اقتصادی را دنبال می‌کنیم

هادی سلیم‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته اقتصاد و مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال«جوان» که اگر در دیدار دانشجویی امسال آقا حضور داشته باشید چه موضوعاتی را مطرح می‌کنید، می‌گوید: اول تبیین جایگاه جنبش دانشجویی در عرصه بین‌الملل و سیاست خارجی و تمدن غرب در مقابل تمدن اسلامی را مطرح می‌کنیم و نکته دوم گفتمان نقش‌آفرینی تخصصی دانشجویان در قالب تشکل‌های ارزشی را دنبال می‌کنیم. وی می‌افزاید: نکته دیگر مربوط به مسائل اقتصادی، کشاورزی و نکات مربوط به وزارتخانه‌های اقتصادی است. همچنین فضای فرهنگی جامعه و نگاه جدید به انسان و ارزش و کرامت انسانی در مصوبات فرهنگی و مشارکت مردم از جمله مسائلی هستند که با حضرت آقا در میان می‌گذاریم.

سلیم‌زاده در واکنش به این سؤال که تا چه اندازه موضوعات مطرح شده در جلسه سال گذشته از سوی دانشجویان و مسئولان اجرایی شد نیز می‌گوید: اینکه مقام معظم رهبری برخی نکات را پی‌در‌پی تذکر می‌دهند یعنی آن نکات اجرا نشده‌اند. یکی از این نکات حضور مسئولان در دانشگاه‌ها بود که انجام نشد و مسئولان به دعوت دانشجویان پاسخی ندادند و به درخواست‌های دیدار وقعی نگذاشتند. نتیجه هم این شد که مسئولان نه حرف‌هایشان را با دانشجویان که حلقه واسط مسئولان و مردم هستند در میان گذاشتند و نه حرف‌های دانشجویان را شنیدند و با تصمیماتی خام هزینه زیادی به جامعه تحمیل کردند.

اسلامی شدن دانشگاه‌ها

سلیقه‌ای است

امیرحسین اکبرپور، دانشجوی سال چهارم فیزیوتراپی و دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز سؤال اول «جوان» را اینطور پاسخ می‌دهد: برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها اصول و قواعد کلی در کشور تصویب نشده و در حال حاضر رؤسا و مسئولان برخی دانشگاه‌ها با سلیقه شخصی به این مسئله می‌پردازند و چون مطالعات کارشناسی پشت اقداماتشان نیست به بدنه دانشگاه‌ها ضربه می‌زنند. نیاز است در این رابطه دستوری از سوی مقام معظم رهبری صادر شود و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت اجرا کنند.

اکبرپور پایبندی مسئولان به قانون در امور دانشجویان را از دیگر مطالبات مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری عنوان می‌کند که از سوی برخی از مسئولان بر زمین مانده است. وی در عین حال می‌گوید: برخی از دانشگاه‌ها در امر اسلامی کردن دانشگاه‌ها به تذکرات سال گذشته آقا عمل کرده‌اند. در مورد توقعاتی که از دانشجویان می‌رفت و اجرایی نشد هم می‌توان به عافیت‌طلبی آنها و پیگیری مسائل کلی اشاره کرد که متأسفانه مانع اجرای سفارشات حضرت آقا شد.

دعوت دانشجویان بی‌پاسخ ماند

به نظر رامین شمسائی، عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی هم طرح مسئله در محضر مقام معظم رهبری می‌تواند به سه صورت بیان انتظارات از مجموعه نظام اسلامی، تحلیل فضای موجود و طلب تفسیر از محضر آقا باشد که وی نوع سوم را می‌پسندد. شمسائی اگر در دیدار با مقام معظم رهبری حضور داشته باشد این نکات را با ایشان در میان می‌گذارد: سه تفسیر از ایشان می‌خواهم اول اینکه با توجه به شعار دولت یازدهم مبنی بر اعتدال گرایی، اعتدال را تبیین کنند. دوم اعتدال و انقلابی‌گری چطور با هم جمع می‌شوند، سوم در مورد شیوه عمل به تکلیف از ایشان می‌پرسم که آیا باید ناظر به نتیجه باشد یا خیر. به نظرم با پاسخ این موضوعات از سوی مقام معظم رهبری بسیاری از چالش‌های به وجود آمده رفع می‌شوند. شمسائی همچنین وضع پیگیری موضوعات مطرح شده در دیدار رمضان گذشته رهبری با دانشجویان را اینطور ارزیابی می‌کند: بر خلاف تأکید مقام معظم رهبری بسیاری از مسئولان دعوت دانشجویان را برای حضور در جمع‌های دانشجویی پاسخ ندادند. دانشجویان نیز ارتباط با تشکل‌های دانشجویی جهان اسلام را پیگیری نکردند. علاوه بر این بر خلاف سفارش آقا جنبش دانشجویی این سال‌ها آرمان‌گرایی را فقط در سیاست می‌بیند و سیاست‌زده شده است در حالی که آرمان‌گرایی در اخلاق و علم هم مطالبه مقام معظم رهبری از دانشجویان است.

نگاه دولت‌ها به تشکل‌های دانشجویی تهدیدمحور است

علی عبدی، دانشجوی کارشناسی مدیریت و دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران است. وی نیز در نظر دارد مسائل زیادی را در دیدار با مقام معظم رهبری در میان بگذارد که بخشی از آنها را به «جوان» می‌گوید: اولاً نحوه ورود جمهوری اسلامی ایران به مسائل دولت‌های اسلامی منطقه از جمله مصر، سوریه و بحرین را جویا می‌شویم. از طرفی میزان تحقق شعارهای دولت‌های گذشته و پیش‌بینی اجرای شعارهای دولت آینده را از مقام معظم رهبری می‌پرسیم. ما خیلی مشتاقیم بدانیم از نظر حضرت آقا تا چه میزان شعار عدالت محوری و رسیدگی به اقشار مستضعف در دولت‌های نهم و دهم اجرایی شد. عبدی خاطرنشان می‌کند: مسئله بعدی که مطرح می‌شود، این است که متأسفانه در برخی موارد طرح شعار اعتدال از سوی آقای روحانی با وجود توضیحات وی مترادف با مفهوم بی‌بند‌و‌باری در جامعه تعبیر شده که این شبهه‌برانگیز است و موضع مقام معظم رهبری در این رابطه در چگونگی مواجهه دانشجویان با دولت اثرگذار است. همچنین به نظر می‌رسد امروز نحوه نگاه به دانشجویان و جنبش‌های دانشجویی با اشکالات بزرگی مواجه است از جمله اینکه نگاه دولت‌ها به اینگونه فعالیت‌ها تهدیدمحور است. چون دانشجویان عموماً زبان نقد دارند و به هیچ جناح و گروهی وابسته نیستند و مصلحت‌اندیشی ندارند‌، با نقدهای آنها برخورد خوبی از سوی مسئولان صورت نمی‌گیرد.

دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران از روند اجرایی شدن موضوعات مطرح شده در دیدار قبل گلایه‌مند است و ادامه می‌دهد: کرسی‌های آزاداندیشی از مطالبات آقاست که بر زمین مانده و دلیل آن هم این است که بعضی از مسئولان دانشگاه‌ها با برگزاری این کرسی‌ها مخالفند یا در میان دانشجویان جسارت ورود به این مسائل وجود ندارد. از طرفی با وجودی که رهبری سعی در تغییر نگاه مسئولان نسبت به نقد دارند، اما وزرای ما یا نمایندگان مجلس به سختی نقدها را می‌پذیرند و نقد را با دشمنی اشتباه می‌گیرند و برخوردهای تندی با آن می‌کنند. از سوی دیگر مصلحت‌گرایی در کنار آرمان‌خواهی از دیگر خواست‌های آقاست که هنوز در میان دانشجویان جایگاهی نیافته و آن هم به دلیل این است که بزرگان نظام از تشکل‌ها و جمع‌های دانشجویی دوری می‌کنند. این ارتباط در ابتدای انقلاب وجود داشت و مصلحت‌اندیشی بزرگان با آرمانگرایی متناسب با سن و سال دانشجویان عملکرد موفقی از تشکل‌های دانشجویی به نمایش گذاشته بود.

  • سربازِ گمنام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی